Verdiep je in het bedrijf dat je gaat bezoeken. Zoek een aantal feiten op die je in het verhaal zou kunnen verwerken. Bijvoorbeeld het adres, hoeveel medewerkers er zijn, wie je uit het bedrijf zou willen spreken, welke vacatures er zijn, wie hun klanten zijn, wat zij maken, hoeveel zij maken, waar hun producten en diensten allemaal naartoe gaan en of het bedrijf recent in het nieuws is geweest. Verzamel content die al beschikbaar is. Bijvoorbeeld het logo, foto’s of andere video’s van het bedrijf. Vraag wel toestemming aan jouw contactpersoon of je daar gebruik van mag maken.
Maak nu een storyboard. Een storyboard is een simpele weergave van het verhaal dat je wil vertellen. Het is vaak een combinatie van tekst en beeld. Het storyboard geeft jullie als team richting in wat jullie willen filmen en hoe jullie dat in beeld willen brengen. Je zou zelfs het storyboard kunnen presenteren aan het bedrijf waarvoor je de film maakt, zodat zij je zo goed mogelijk kunnen ondersteunen. Hier kan je een storyboard downloaden. Print het uit zoudat je er et al jouw creativiteit aan kan werken.