scroll
opkop.nl

FILMEN
‌Met je mobiel

Voor de voorbereiding kun je al een aantal acties doen, waardoor je niet voor verrassingen komt te staan als je bij het bedrijf bent en wilt beginnen met filmen.
Download op je telefoon de app Open Camera. 
‌Bekijk hier de Engelstalige tutorial.

Maak de camera schoon

Voorkom viezigheid in het beeld

Gebruik dezelfde app

Wanneer je meerdere telefoons gebruikt. Bijvoorbeeld opencamera

Pas de camera instellingen aan

Focus, Resolutie, Formaat en Framerate

Maak geheugen vrij

Voorkom dat je de films niet kan opslaan

Zet vliegtuigmodus aan

Zo krijg je geen andere meldingen binnen

Laad de batterij op

Neem de oplader mee

Zet autolock uit

Daarmee voorkom je dat de telefoon vanzelf uitschakelt

Instellingen

Resolutie HD/1080p
Framerate 30 beelden per seconde

Resolutie

De resolutie is de hoeveelheid detail en kwaliteit van een beeld. Deze wordt weergegeven door het aantal pixels. Meer pixels geven een beter beeld, maar vragen ook meer geheugen van je telefoon.
SD/480p
720 x 480
HD/720p
1280 x 780
Full HD/1080p
1920 x 1080
Ultra HD/4K
3840 x 2160
VVoor het maken van deze films die op het Op Kop platform worden geplaatst kun je het beste je telefoon in stellen op full HD 1080p of de hoogste resolutie die jouw camera beschikbaar heeft. Het is belangrijk dat alle voor deze film gebruikte telefoons op dezelfde resolutie worden ingesteld.

Framerate

Wanneer je een film opneemt, maakt je telefoon een serie stilstaande beelden of frames. Door deze achter elkaar te laten zien, ontstaat bij ons het idee van beweging. De standaardsnelheid waarmee deze beelden elkaar opvolgen zijn 24, 25 of 30 beelden per seconde. Hoe meer beelden elkaar per seconde opvolgen hoe mooier en soepeler de film wordt ervaren. De keerzijde is dat een hogere framerate, meer van je geheugen vraagt. Voor het maken van de promotiefilm, kun je het best een framerate van 30 beelden per seconde gebruiken.

Camera positie

Film altijd horizontaal of in ‘landscape’ en nooit verticaal of in ‘portrait mode’. Wanneer je jouw mobiel horizontaal houdt, is het beeld op een monitor of televisie altijd goed gevuld. Als je jouw mobiel verticaal houdt, ontstaan er zwarte balken aan de zijkant. Soms horizontaal en soms verticaal filmen is een no go: dat geeft een heel onrustig en onprofessioneel beeld.
Landscape mode
portrait mode
Licht
Mobiele telefoons filmen beter in goed verlichte ruimtes of midden op de dag buiten. Onderzoek op je filmlocatie altijd of je meer licht kunt maken. Open Camera heeft een exposure slider. Hiermee bepaal je hoe licht of donker het beeld is dat je opneemt. Zet de ‘exposure lock’ aan. Zo veranderen de beelden die je maakt niet automatisch van kleur
Film altijd met de lichtbron die van achter of opzij komt. Voorkom filmen waarbij het licht van voren komt. Hierdoor wordt het onderwerp donker en minder scherp.
Geluid
Zoek waar op jouw telefoon de microfoon zit en voorkom dat je per ongeluk je vinger erop legt als je je start met filmen.
Je kunt eventueel gebruik maken van een extra telefoon of audiorecorder om geluid op te nemen. Het is lastig om gesproken tekst te synchroniseren met de beelden, maar op deze manier is wel alle informatie goed te verstaan.
Je kunt ervoor kiezen om jouw film een voice-over te geven. Dit betekent dat na het maken van de filmbeelden iemand aanvullende teksten inspreekt. Maak deze keuze bij het maken van het storyboard. Tijdens het filmen ligt dan de nadruk op het schieten van beelden en minder op uitspraken die werknemers van het bedrijf doen.
Kies een locatie waar weinig tot geen achtergrondgeluid is. 
Framing
Bedenk van tevoren hoe een ‘shot’ of beeld eruit moet komen te zien. Wil je een persoon helemaal in beeld of alleen het gezicht? Wil je aandacht richten op de achtergrond of juist helemaal niet?
Wissel stilstaande beelden af met bewegende beelden. Alleen stilstaande beelden waarin iemand iets vertelt, worden snel saai.
Maak b-roll beelden. Dit zijn video’s of foto’s die je tijdens het editen toevoegt. Bijvoorbeeld om een saai stilstaand beeld te onderbreken. Het kan zelfs goed zijn om een persoon tijdens je bedrijfsbezoek alleen maar aansprekende b-rollbeelden te laten maken.
Focus
Zet autofocus uit als je rustige beelden opneemt. Dit voorkomt dat de camera automatisch delen van het beeld gaat scherpstellen en andere delen laat vervagen. Druk op het beeldscherm op het onderwerp dat jij scherp wilt hebben. Bijvoorbeeld een medewerker of een apparaat. De camera focust hierop zolang de persoon of het voorwerp in beeld is.
Opslaan
Zorg dat alle gemaakte content wordt verzonden naar 1 apparaat. Maak hiervoor bijvoorbeeld gebruik van WeTransfer voor mobiele telefoons. Op dit apparaat maak je vervolgens de promotiefilm.

Accessoires

Vanuit Op Kop adviseren wij de scholen een aantal accessoires aan te schaffen die de kwaliteit van de films verbeteren. Je kan bij jouw docent informeren of deze beschikbaar zijn. 
Mobiele telefoon standaard
Maak zoveel mogelijk gebruik van een standaard. Hierdoor bewegen de beelden niet en blijven zij scherp.
Mobiele telefoon microfoon
De audio opname van een mobiele telefoon worden snel minder wanneer de spreker op afstand is. Wanneer je audio en beeld opneemt met dezelfde telefoon is het verstandig een microfoon te gebruiken.
Mobiele telefoon cameralens
Soms past een werkomgeving net niet in één beeld. Het gebruik van een groothoek lens kan dan helpen. Voor de mobiele telefoon bestaan hiervoor zogenaamde lenscovers.
Mobiele telefoon filmlamp
Wanneer je zeker wilt zijn dat jouw hele film hetzelfde licht heeft, kan je gebruik maken van een filmlamp.

B-roll film

B-roll staat voor alle opnames die worden gefilmd om in de videomontage te kunnen combineren met je "A-roll" opnames. Denk bijvoorbeeld aan een interview. De geïnterviewde persoon in beeld is in dit geval de inhoudelijke basis van je video, ook wel je A-roll genoemd. Daaromheen kun je dan andere beelden laten zien om het verhaal visueel te ondersteunen en de video te verrijken. De beelden die je hiervoor filmt en gebruikt zijn je B-roll shots.

Wanneer je twee mobiele telefoons hebt voor filmen is het verstandig om iemand verantwoordelijk te maken voor het filmen van B-roll beelden. Denk bijvoorbeeld aan een close-up van collega’s die met elkaar praten, een detail van een machine, een aansprekende ruimte of een tevreden klant. Tijdens het editen voeg je deze beelden toe wanneer iemand langer aan het woord is of om jouw film af te ronden met wat algemene beelden met aansprekende muziek eronder gemonteerd. Met het filmen en invoegen van B-roll beelden kan je juist jouw creativiteit kwijt.  

Filmtransities

De overloop van clip naar clip noemen we een transitie. Goede transities maken de film dynamischer. Veel transities worden tijdens het editen gedaan, maar een aantal aansprekende transities dien je met jouw camera of mobiel te filmen. Wij behandelen er 3 in dit werkboek en 5 in de tutorial. Durf te experimenteren. Wanneer twee personen filmen, laat dan degene die verantwoordelijk is voor de B-rol film ook creatieve transities filmen.
Tip: Gebruik in een promotiefilm van 2 minuten niet teveel transities. Te veel afleiding kan de aandacht voor de boodschap van het verhaal doen afnemen.
In en Out
Shot 1 eindig je door op een specifiek onderdeel in het beeld in te zoomen. Shot 2 begin je door op een ander onderdeel in te zoomen en langzaam uit te zoomen. Bijvoorbeeld shot 1 begint buiten bij het bedrijfslogo dat groot op het gebouw staat en daar zoom je in op het middelpunt. Shot twee begin je in de werkplaats waar iemand voor een machine vertelt wat zij produceren. Hier zoom je in op een vlak dat overeenkomt met de letters van het logo dat je buiten hebt gefilmd. Je start met filmen en zoomt uit zodat je het complete beeld hebt. Tijdens het editen plak je de twee beelden naast elkaar.
Whip tilt
In shot 1 eindig je met een beweging naar boven. Shot 2 begin je met een beweging naar beneden. Bijvoorbeeld in shot 1 film je medewerkers die met elkaar in gesprek zijn en eindigt het shot met een beweging naar boven. Shot twee begin je met het filmen van het plafond en je kantelt naar beneden waar een van de medewerkers een machine programmeert.
Straffe blocking
Shot 1 eindig je met een beweging naar rechts totdat er in het beeld een obstakel verschijnt. Shot 2 begin je met het filmen van een ander obstakel en je beweegt naar rechts waardoor het object of de persoon die je wilt filmen in beeld komt.